In een eerder blog beschrijf ik, hoe Tom onzeker is geworden van zijn ontslag en de manier waarop dit is gegaan. Hij is van mening, dat er persoonlijke willekeur heeft gespeeld en ook mismanagement van de betreffende manager.
In een tweede sessie geeft hij aan, dat hij nog naar kantoor moet om spullen terug te brengen. Hij krijgt al stress bij het idee, dat hij zijn manager weer gaat ontmoeten. “Wat gaat hij zeggen?’, “Hij is niet te vertrouwen”, “Hij is niet eerlijk”. “Stel dat hij vraagt, hoe het met me gaat en of ik nog een kop koffie met ‘m wil drinken”… Hij moet er niet aan denken! Hij kan dan toch niet nee zeggen !?!?!
Het zijn allemaal belemmerende overtuigingen die hem niet gaan helpen. Het maakt juist, dat hij onzeker wordt en ook blijft. De overtuigingen, de beren op de weg, halen hem steeds onderuit en hij drijft verder weg van zijn eigen kracht, maar ook van de waarheid en de feiten!
Ik besluit, om op dit moment in de sessie de methode PSYCH-K® in te zetten, omdat ik goede ervaring heb in de werking ervan bij iemand die last heeft van belemmerende overtuigingen. PSYCH-K® is een methodiek die iemand namelijk helpt, om belemmerende overtuigingen om te buigen naar helpende (doel) overtuigingen.
We hebben, aan de hand van de verzamelde helpende gedachten uit de vorige sessie, twee overtuigingen gekozen, zodat Tom de overtuigingen nu ook werkelijk op onderbewust niveau gelooft:
Doelovertuiging 1: Ik ben trouw aan mezelf, wat er ook gebeurt
Doelovertuiging 2: Ik ben de moeite waard
Als Tom weer aan de situatie denkt , merkt hij meteen, dat het hem minder stress en meer rust oplevert. Deze gedachten, de twee doelovertuigingen, zijn heel helpend.
Maar met alleen een nieuwe doelovertuiging ben je er nog niet! Het werkt vaak goed, om er een actie aan te koppelen, zodat je met de nieuwe overtuigingen ook écht aan de slag gaat.
Ik vraag Tom, om zichzelf wat opdrachten te geven en hij komt met de volgende acties:
- Binnen twee weken maak ik mijn laptop leeg
- Als ik naar kantoor ga, dan ben ik me heel bewust wat ik wil (of niet wil)
- Als ik mijn manager niet wil spreken, dan geef ik dat aan
- Dat kan ik beleefd en respectvol doen door bijvoorbeeld te zeggen: “Ik ben hier zakelijk om mijn spullen terug te brengen en dat ik heb geen behoefte aan een kop koffie”
- Dagelijks reflecteer ik op mijn doel: wat is mijn intentie, wat gaat er goed, wat kan beter, wat leer ik ervan enz.
Tom stuurt me een week later een appje en zegt daarin, dat hij z’n laptop heeft ingeleverd, in alle rust. Hij heeft geen stress meer gevoeld en is heel bewust naar kantoor gegaan, met de focus op zijn doel om de laptop in te leveren. Hij is zijn manager niet tegengekomen. Het voelt vreemd, maar het is helemaal goed zo. De stress die hij eerder had door alle berengedachten heeft hij niet ervaren. Hij heeft de beren kunnen parkeren en dat voelt goed!
Wat een fijne uitkomst. Dat is er eentje, waar ik als coach ook erg van kan meegenieten.
Wil jij ook leren, hoe je je beren kunt parkeren? Ik kan je helpen, om weer in je kracht te komen en kom graag met je in contact!