Organisatieveranderingen roepen weerstand op, dat is haast niet te vermijden. Verandering is nu eenmaal spannend, omdat men niet weet wat er komen gaat. Maar de manier waarop je als directie of leidinggevende over veranderingen in de organisatie communiceert, kan wel degelijk beïnvloeden hoe mensen met die spanning omgaan. Duidelijkheid is het sleutelwoord.
De kleinste verandering kan al een enorme impact op mensen hebben. Zelfs het verplaatsen van een bureau roept weerstand op. Wees je daar als directie of leidinggevende van bewust als je veranderingen communiceert. En neem de impact die men ervaart serieus.
‘People don’t resist change, they resist being changed’ zijn de woorden van Peter Senge. Mensen verzetten zich vooral tegen verandering die wordt opgelegd. Ze ervaren daardoor een gevoel van onmacht en onzekerheid. Zitten vol vragen over hun toekomst, hun baan en de zekerheden die ze dachten te hebben.
Onduidelijkheid bij verandering geeft onrust
Laatst had ik een team coaching sessie waarbij verschillende teamleden aan gaven dat ze geen duidelijkheid hadden over op handen zijnde veranderingen in de organisatie. Dat gaf onrust, onzekerheid en een onveilig gevoel. De directeur van het bedrijf was ook bij de sessie aanwezig. Zij reageerde heel verbaasd. Er was toch juist heel veel tijd en energie in gestopt om duidelijk te maken wat er ging gebeuren?
Als je organisatieveranderingen van dichtbij hebt meegemaakt, herken je deze situatie misschien. Als leidinggevende of directie ben je vaak betrokken bij het besluitvormingsproces. Je hebt uitgebreid je gedachten er over laten gaan, en weet precies hoe de uitkomst tot stand is gekomen. Vervolgens vertel je het aan je team, of aan de mensen die in de organisatie werken, en dan verwacht je dat men het wel begrijpt.
Boodschap komt niet aan
Maar vaak is de boodschap voor de ontvanger veel minder duidelijk dan je denkt. Die krijgt het nieuws voor het eerst te horen, wordt er misschien door overvallen en maakt zich zorgen over de veranderingen die komen. Dat is een stressvolle situatie. En mensen die stress hebben, kunnen minder goed informatie opnemen. De luiken gaan als het ware dicht. Zo kan het gebeuren dat je als leidinggevende of directie denkt dat je een helder verhaal houdt, terwijl het totaal niet binnen komt.
Niet iedereen neemt informatie op dezelfde manier tot zich. De een is meer ontvankelijk voor tekst, de ander voor beeld en weer een ander voor het gesproken woord. Dus als je wilt dat de boodschap overkomt, is het verstandig om deze op verschillende manieren te communiceren. Op meerdere momenten, in verschillende samenstellingen en door verschillende mensen. Je kunt niet vaak genoeg vertellen hoe de situatie is!
Houd rekening met de onzekerheid van mensen. Zorg dat er gelegenheid is om vragen te stellen en uiting te geven aan de angsten die er leven. Niet alleen in een grote zaal waar iedereen meeluistert, maar ook op afdelingsniveau of één op één. Creëer een setting waarin men zich veilig voelt. Op die manier is de kans het grootst dat de boodschap overkomt. Ik beloof niet dat iedereen dan blij is met de veranderingen, maar je zult in elk geval op minder weerstand stuiten.
Heb jij ervaring met dit onderwerp en wil je tips of gedachten uitwisselen? Reageer dan op deze blog!