We noemen het allemaal hetzelfde en in de praktijk blijkt dat het op verschillende manieren wordt ingezet: Het Nieuwe Werken. Toch is er één grote overeenkomst bij alle bedrijven die met Het Nieuwe Werken aan de slag gaan. Dit betekent dat leidinggevenden vanuit vertrouwen gaan aansturen op resultaten.
Bij veel bedrijven krijgen medewerkers een leidinggevende functie als cadeautje voor bewezen diensten. Ik heb dit zelf aan den lijve ondervonden toen ik nog accountmanager was. Na een interne vacature voor een salesmanager kreeg een collega accountmanager de functie. Het was zijn beloning voor goed werk in het verleden. Jammer genoeg realiseerde hij zich niet dat hij de kwaliteiten, nodig voor deze functie, niet had. Hij bleef een accountmanager en ging ons controleren. Het moest vooral op zijn manier, want die was goed.
Kortom veel controle, weinig vertrouwen en negatieve werksfeer. We raakten een goede accountmanager kwijt en kregen er een slechte salesmanager voor terug die heel ongelukkig werd en uiteindelijk een burn-out kreeg. Dit beeld herhaalde zich bij vele bedrijven waar ik daarna werkte of als accountmanager kwam.
En toen ….kwam Het Nieuwe Werken.. medewerkers hebben geen vaste werkplek en werktijden. Dat vraagt van managers om werkelijk te managen: leidinggeven aan medewerkers die je niet dagelijks ziet. Het Nieuwe Werken maakt een einde aan de ‘oude werken’ manager die zich niet kan handhaven in een Nieuwe Werken omgeving. De Nieuwe Manager echter weet dat het gaat om vertrouwen creëren in de medewerkers, maar ook in zichzelf.
Stel je toch eens voor als de nieuwe cultuur in de organisatie vertrouwen uitstraalt.. waardoor de werksfeer verbetert, de (mentale) gezondheid van de mensen verbetert, er meer positiviteit is in de organisatie… Dan kiest toch iedereen voor Het Nieuwe Werken!