De laatste tijd loop ik bij het coachen van teams steeds vaker tegen organisaties aan die bezig zijn (of waren) met het invoeren van nieuwe werk- en denkwijzen die allemaal tot doel hebben de organisatie effectiever en/of efficiënter te laten werken. Van LEAN en Agile, tot Scrum en BIM tot nog vele andere bekende en minder bekende namen. Vanuit mijn professie als (team)coach ben ik geïnteresseerd in de vele ervaringen, de beloften, maar ook in de teleurstellingen.


De beloften

Hoewel er natuurlijk verschillen zijn in de gebruikte werk- en denkwijzen zijn er in de basis ook veel overeenkomsten, zoals:

  • Continue focus op de klanten en klantwaarden
  • Meer verantwoordelijkheid op de werkvloer
  • Verbeterde samenwerking in – en tussen! – teams, afdelingen en organisaties.

“Op welke momenten voegen wij eigenlijk waarde voor onze klanten toe aan onze producten?”

Die vraag stelde Taiichi Ohno van Toyota zich begin jaren 50. Deze vraag vormt de basis van LEAN.

De teleurstellingen

De belofte van de nieuwe denkwijze, die vaak ook nog tastbaar en meetbaar is gemaakt, schept hoge verwachtingen. Groot is dan ook de teleurstelling als blijkt dat het toch lastiger is om er een dagelijkse gewoonte van te maken en het nog moeilijker is om je collega’s te betrekken en te motiveren mee te doen.

En nu?

  • Hoe zorg je ervoor dat je je eigen gedrag bestendig verandert?
  • Hoe betrek en motiveer je je collega’s en hoe spreek je ze aan op hun gedrag?
  • Hoe zorg je ervoor dat je samen verder komt en ook echt gaat profiteren van de beloften?

Dit zijn vraagstukken waar Drielink Coaching veel ervaring en succes mee heeft. Zowel in individuele coaching als in het coachen van teams.

Teamcoaching: De ontbrekende schakel?

Om beter te snappen hoe LEAN werkt, besloot ik onlangs om mezelf verder te scholen en heb ik een 4 daagse LEAN training gevolgd. Niet met als doel zelf expert te worden, wel om te kijken hoe (team)coaching waarde kan toevoegen.

Mijn belangrijkste eyeopener tijdens de training was dat LEAN een hele een positieve benadering is, het kijkt naar verbeterpunten. Het maakt mensen en teams verantwoordelijk voor hun eigen verbeteringen. Uitgangspunten die in grote mate overlappen met onze (team)coaching praktijk. LEAN is geweldige denkwijze/methodiek, en ….het blijft mensenwerk, je hebt de mensen nodig om het te realiseren anders verandert er niets. En dáár kan en wil Drielink Coaching je graag bij begeleiden…

Wil je jouw organisatie of team beter laten profiteren van de mogelijkheden van nieuwe denk- en werkwijze zoals LEAN? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.